Home Despre Africa și viziune
« Home »
Apr 2nd, 2012 Comments: 0

Despre Africa și viziune

Am vizitat de curând o ţară africană şi am fost uimită să constat dinamismul dezvoltării economice şi sociale. Ultima oară, fusesem în acea ţară în martie 2009, la început de criză, când Romania se împrumuta la FMI. Între timp, într-o ţară africană, nu numai că lucrurile nu au stat pe loc, ci au progresat fantastic: infrastructuri rutiere noi, dezvoltări imobiliare rezidenţiale, mall-uri cel puţin la fel de moderne ca cele din Bucureşti, iar de infrastructură medicală, ce să mai zic: am vizitat cel mai mare şi modern spital în care am fost vreodată, peste orice spital din România… E vorba de o investiţie de peste 90 milioane de dolari….
Ce vreau să spun este că avem tendinţa de a pune etichete pe orice nu cunoaştem, Africa fiind pentru majoritatea românilor doar un continent cu probleme, în nici un caz un loc business friendly. Din comoditatea noastră de a pune etichete, în loc să căutăm, sa ne documentăm, să întrebăm, să fim deschişi, putem rata oportunităţi. Iar Africa poate reprezenta doar o metaforă a şanselor pierdute din cauza modului în care privim lumea. Pentru că am fost educaţi că succesul se bazează pe focus, am neglijat abilitatea de a percepe the big picture.

Panorama
Care ar putea fi o modalitate prin care ne putem dezvolta această abilitate perceptivă? Şi mă gândesc aici atât din punctul de vedere al unei persoane, care are fie obiective antreprenoriale, fie de carieră profesională, dar şi din punctul de vedere al unei organizaţii. Din păcate, organizaţiile din România, private, dar chiar şi cele publice, se manifestă extrem de timid în explorarea de noi teritorii de dezvoltare (pieţe, domenii, categorii demografice, arii geografice). Şi cred că motivul nu este că le lipseşte curajul, ci mai degrabă viziunea. Există un soi de comoditate şi de auto-suficienţă în fiecare persoană şi organizaţie, care ne blochează motivaţia de a ne construi o viziune care să depășească limitele zonei de confort.

Soluţia:

Dezvoltarea de reţele! Reţele de oameni, de organizații publice şi/sau private, de ţări. Indexul de conectivitate cercetat şi documentat în acest raport al ONU arată clar că reţelele sunt importante în eficienţa dezvoltării.

Documentare de la surse credibile şi cu viziune globală

Exemplu: IMD Lausanne, McKinsey Quarterly Report, Harvard Business Review

World competitiveness in 2011 and beyond with Stéphane Garelli – part 1

World competitiveness in 2011 and beyond with Stéphane Garelli – part 2

World competitiveness in 2011 and beyond with Stéphane Garelli – part 3

World competitiveness in 2011 and beyond with Stéphane Garelli – part 4

Participări la evenimente, training-uri internaţionale, cum ar fi ‘Executive Training Programme (ETP)’, o inițiativă finanțată de Comisia Europeană, care oferă companiilor europene, implicit și celor românești, pregătirea comercială, lingvistică și culturală necesară pentru a avea succes pe piețele din Japonia și Coreea de Sud.
Da, astfel de lucruri există, se întâmplă, trebuie doar să fim curioşi şi să ne construim viziunea proprie. Nimeni nu o va face în locul nostru pentru că… timpul şi lumea nu aşteaptă după noi…

 
Cosmina Coman

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>